گل های نرگس با عطری بهشتی

گزارش و عکس : سروش نفیسی

این روزها در همه جا عطر خاصی پیچیده! عطری که با یک نفس شما را سرمست و شاد می کند! عطر گلی که با زیبایی خاص، همانند اسم زیبایش در همه جا مشهور شده است و طراوت خاصی را با بوی خود به جان‌ها میدهد.

در خیابان‌ها، چهار راه‌ها، مغازه‌های گل فروشی، دفترهای کار و خانه ها، همه جا عطر بهشتی گل زیبای نرگس پیچیده است. گلی که با آمدن آن همه جا زیبا می شود و گویی نشانی از بهشت به زمین میرسد و به نوعی نیز نوید در راه بودن بهار را با خود به همراه دارد. کافی است تا با هر فکر و اندیشه ای سر در میان دسته‌های این گل‌های زرد و کوچک کنی و لبخند را بر روی لبان خود ببینی!

نرگس از خانواده نرگسیان و تیره Narcissus می‌باشد که گیاهی دائمی و پیازدار می‌باشد. پیازهای آن درشت و دارای ورقه ‌های فلسی یا مطبق است ، به عبارت دیگر پیاز آن می‌تواند چندین سال متوالی گل دهد و گل آن همه ساله درشت‌تر گردد. این گیاه پیازدار با ارتفاع بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر و با گل‌های۳ تا ۸ تایی در فصل زمستان به گل می‌نشیند و حدود گل‌دهی آن، ۴۵ روز یعنی از اوایل دی ماه تا اواسط بهمن ماه می‌باشد. گلهای نرگس به رنگ سفید، زرد، نارنجی، کم پر و پُر پر هستند. برگهای این گیاه از بن ریشه بصورت صاف یا شیاردار بیرون می‌آیند و در طول ساقه قرار می‌گیرند. پرورش و نگهداری نرگس‌ ها شاید آسان ترین و مطمئن ‌ترین کشت از میان تمام گلها دارا بوده و برای افراد مبتدی در باغبانی گیاهی ایده‌آل است. در برخی نواحی ایران گیاه نرگس به صورت خودرو و طبیعی در دامان طبیعت وجود دارد.
استان فارس علی الخصوص شهرستان کازرون که در غرب شیراز واقع شده محل کشت و برداشت گل نرگس بوده و این شهرستان در استان فارس مقام اول را در تولید گل های نرگس دارا بوده که گونه‌ های متعددی همچون نرگس شش پر، شهلا و معمولی را شامل می‌شود که از میان آنها نرگس شهلا به جهت داشتن زیبایی و بوی ویژه مشهور است. بخش اعظم نرگس زارهای فارس در منطقه «جره»، «بلبلک»، «سرمشهد»، «فامور» که همگی در بخش جره و بالاده قرار دارد واقع شده است و نرگس های این منطقه به صورت طبیعی و دیم، با آب باران آبیاری شده و به همین دلیل از عطر و بوی خاصی برخوردار هستند.
بوته ھای نرگس این دشت ھای وسیع در بهمن به گل می نشینه و منظره‌ای چشم نواز را به ھمراه رایحه های بهشتی به گردشگران عرضه می کند. اگر چه در برخی مناطق دیگر فارس ھمچون خفر، شیراز و فراشبند دشت های نرگس وجود داره اما کیفیت نرگس زارھای شهرستان کازرون بسیار بالاتر بوده و عطر و طراوت منحصر به فردی را دارا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ