کنسولگری، نماینده کدام بنگاه اقتصادی؟

دولت سیزدهم و وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آغاز کار خود شعار جایگزینی درآمد گردشگری به‌جای نفت را سرلوحه برنامه‌ها در صنعت گردشگری قرار داده، اما برخی سیاست‌ها حکایت از ان دارد که سودجویی‌ها و تمامیت‌خواهی‌ها عرصه را بر فعالان بخش خصوصی تنگ کرده است.

 

صبورا فرهنگیان، دبیر کمیته ملی گردشگری سلامت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران در نامه‌ای سرگشاده برخی تصمیمات بدنه وزارت بهداشت را در توریسم درمانی منفعت‌طلبی توصیف کرده و خارج از قواعد کشورهای پیشرو در گردشگری سلامت اعلام نموده است. از طرفی کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور در صدور بی‌قید و بند و فوری ویزا، دفاتر مسافرتی را در رقابتی ناعادلانه قرار داده‌اند.

 

او در این نامه تاکید دارد که وضعیت کنونی، امیدهای بخش خصوصی را که دو سال سخت و طاقت‌فرسای گذشته را تاب آورده‌اند به یاس و ناامیدی بدل کرده و به فکر تعطیلی انداخته است. گزافه نیست اگر بگوییم کاری که کنسولگری‌های ایران با گردشگری کشور نموده‌اند بیماری کرونا در دو سال گذشته نتوانسته انجام دهد.

 

دبیر کمیته ملی گردشگری سلامت: صدور مسقیم روادید ورودی (درمانی و گردشگری، زیارتی و…) توسط کنسولگری‌های ایران دلال‌‌پروری آشکار در توریسم درمانی است

صبورا فرهنگیان، دبیر کمیته ملی گردشگری سلامت انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران در بخش دیگری از نامه سرگشاده به معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، ابتدایی‌ترین راه برون‌رفت از وضعیت کنونی و حل بحران موجود و ایجاد درآمد ارزی سرشار از طریق گردشگری را موارد زیر برمی‌شمارد و می‌گوید: از دکتر شالبافیان که از صاحبنظران این صنعت هستند می‌خواهیم تا عزم جدی و زودهنگام در پیاده‌سازی و تصویب موارد ذیل را در دستور کار خود قرار دهد. درخواست این کمیته بدین‌شرح است:

۱ – عدم صدور مسقیم ویزای ورودی (درمانی و گردشگری، زیارتی و…) توسط کنسولگری‌های ایران که دلال‌‌پروری آشکار در توریسم درمانی است و به نفع شرکت‌های گردشگری خارج از ایران می‌باشد و مایه خروج سرمایه از کشور و حتی سبب به خطر افتادن امنیت کشور می‌شود.

۲ – صدور انواع ویزا انحصاراً از طریق دفاتر و همراه با واچر هتل و برنامه سفر جهت ایجاد درآمد ارزی و ایجاد اشتغال در داخل.

۳- اجبار بیمارستان‌ها به پذیرش بیمار خارجی با ویزای درمانی و لغو مجوز پزشکان و بیمارستان‌های متخلف و تعیین جرایم پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی، جهت حفظ درآمد ارزی کشور و نیز حقوق بیمار و افزایش کیفیت توریسم سلامت.

۴ – شفاف‌سازی و نظارت مستقیم معاونت گردشگری بر بخش روادید وزارت امور خارجه و فرآیند صدور انواع ویزای ورودی به ایران و دسترسی مستقیم به آمار واقعی ورودی‌های کشور جهت نظارت و برنامه‌ریزی.

۵ – لغو اجبار دفاتر به اخذ نامه IPD که می‌تواند منجر به رانت و سوءاستفاده بیمارستان‌ها (فروش نامه IPD به دفاتر) شود و تاکنون تاثیری در گردشگری سلامت و ارتقای خدمات به بیماران نداشته است. در عوض اجبار و الزام بیمارستان‌ها به کسب اعتبارسنجی بین‌المللی جهت توسعه گردشگری سلامت ضرورت دارد.

۶ – اجبار بیمارستان‌ها به قرارداد با دفاتر جهت ارایه خدمات جانبی گردشگری به بیماران جهت صدور مجوز IPD و جذب بیمار خارجی.

۷ – کوتاه کردن مدت ویزای ورودی از افغانستان (از یک ماه به یک هفته و درصورت نیاز به درمان به دو هفته و فقط از طریق دفاتر و در قالب تور و یا خدمات درمانی) و برقراری ویزای گردشگری افغانستان توسط دفاتر.

صبورا فرهنگیان در پایان می‌افزاید: امید است با اجرایی نمودن فوری موارد فوق ضمن نجات دفاتر از ورطه نابودی، برگ زرینی در کارنامه معاون گردشگری ثبت شود و آثار و نتایج این اقدامات ارزنده، رونق فضای اقتصادی کشور و بهره‌مندی بخش عظیمی از مردم کشورمان را در این شرایط دشوار اقتصادی به دنبال آورد.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ