هوبره

هوبره قاچاق دیگری در حیات وحش

گزارش: سروش نفیسی

داستان حیات وحش در ایران سالهاست، به سمتی می‌رود که پایان خوشی را نخواهد داشت. در طی سالیان اخیر شاهد آن هستیم که گونه‌های بسیاری از جانوران یا به خط انقراض رسیده‌اند و یا به نزدیکی آن و این دست‌اندازی در طبیعت ابعاد گسترده و گوناگونی را دارد که تنها با رسیدگی به تمامی آنها می‌توان تا حدی به کنترل و افزایش حیات وحش رسید.
این‌بار داستان به مانند نجات یوزپلنگ آسیایی و کمپین‌ها و نهاد‌های فعال در این زمینه نیست که بتوان پایشی را انجام داد و فرهنگ جامعه را به سمت دلسوزی و اهمیت به آن رساند.
هدف اینبار پرنده‌ای مهاجر است که با نام هوبره یا آهوبره و در زبان محلی‌ها چنس، آنهم در بیابان‌های جنوبی ایران  که شاید بهتر بگوییم هوبره پرنده‌ای برای قاچاق!

هوبره پرنده مورد علاقه شکارچیان و قوش بازان کشورهای حاشیه خلیج فارس است و برای همین اقبال زندگی در دشت‌های ایران از این پرنده زیبا گرفته شده است.
زنده‌گیری این پرنده برای قاچاق به این کشورها نه تنها ضربه کاری به نسل این پرنده می‌زند بلکه توسط شکارچیان زنده‌گیر این پرنده و به دلیل تخریب منابع طبیعی و پوشش گیاهی برای ایجاد دیواره‌ای که در انتهای آن دام گسترده شده، ضربه شدیدی به عرصه منابع طبیعی آن هم در بیابان‌هایی که پوشش گیاهی فقیر دارند میزنند.

هوبره پرنده‌ای است که برای پرواز ابتدا بر روی زمین می‌دود و سپس بال‌ها را می‌گشاید و پرواز می‌کند. پرنده وقتی مواجه با خطر شود و یا در حال تغذیه و دانه برداری است بر روی زمین راه می‌رود و همین سبب می‌شود تا تله‌ها را بر این اساس درست و جاسازی در بوته‌ها کنند.

هوبره پرنده‌ای کوچ‌رو است و در اوایل پاییز تا زمستان از چین یا روسیه به دشت‌های ایران مهاجرت می‌کند. قاچاق هوبره نه برای گوشت آن بلکه برای بازآموزی به صورت شکار برای پرنده‌های شکاری در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و بیشتر قطر هدف زنده‌گیری این شکارچیان قرار می‌گیرد.
قاچاق حیات وحش کلا دارای نظامی خاص و مافیایی است که از خرده‌پاها و دلالان شروع شده و به شبکه بزرگی می‌رسد که کالا را به مقصد اصلی می‌رساند. متاسفانه به دلیل عدم توجه مورد نیاز به این پرنده زیبا این شبکه در جنوب ایران بسیار گسترده بوده و نسل آن با آهنگ تندی به سمت انقراض پیش می‌رود.

هوبره لانه خود را بر روی زمین و لابلای بوته‌ها استتار می‌کند و تخم‌‌ها بدون حفاظ خاصی در دشت و درون لانه پرنده قرار دارد. متاسفانه شبکه قاچاق این پرنده تخم‌ها را نیز مورد تاراج قرار داده و از هیچ چیز این پرنده حتی مرده آن نمی‌گذرند. قاچاق هوبره با مبلغ بسیار ناچیز و حدود یک میلیون تومان شروع شده و در نهایت در بازار‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس تا مرز باورنکردنی ۱۰ هزار دلار هم به فروش میرسد و به تفریح پرنده‌بازان شکاری در می‌آید.

با تلاش‌های بسیار سازمان محیط زیست تا کنون باندهای قاچاق این پرنده ارزشمند ضربه خورده‌اند اما تا برچیده شدن سیستم قاچاق و مافیای آن به دلیل‌های فراوان راه درازی را در پیش داریم.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ