هفت‌خان و سه‌خان اضافه برای کیشوندان

فرشید ابراهیمی

 

کیش به‌عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور همیشه متولی و مروج فرهنگ سفر و گردشگری بوده و هست، اما متاسفانه ساکنان منطقه که هر یک به نوعی خدمات‌دهندگان این صنعت محسوب می‌شوند برای بهره‌مندی خودشان از مسافرت و گشت و گذار در کشور با خودرو شخصی سال‌هاست دچار مشکل بزرگی به‌نام گذر موقت هستند! جالب اینکه در طول بیست و چند سال گذشته که امکان مسافرت با خودرو شخصی از کیش به سرزمین اصلی میسر شده این روند پیچیده‌تر و سخت‌تر شده است.

پر واضح است که افراد فرصت‌طلب و سودجو از هر فرصتی برای دور زدن قانون و استفاده‌های نابجا از امکانات در تلاش‌اند اما سخت‌گیری‌های غیرمعقول به مثابه تاوانی است که افراد عادی بابت گناه ناکرده باید آن را بپردازند.

برای هر کیشوند بسیار جذاب است که با خودرو شخصی خود مانند سایر هموطنان در سرزمین اصلی در مملکت خودش گردش کند. خودرویی که از منطقه آزاد وارد سرزمین اصلی می‌شود دارای پلاک گذرموقت بوده و به‌راحتی در ترددهایش قابل شناسایی است، پس این همه نشانه‌گذاری و دنگ و فنگ برای چیست؟

آیا غیر از این است که می‌خواهند جلوی تخلف عده‌ای معدودی را بگیرند که شناسایی آنها نیز با توجه به عیان بودن مشخصات خودرو کار چندان سختی نیست!

قرار دادن انواع و اقسام ضوابط و مقررات غیرضروری بر سر راه مسافران ‌مسیر زمینی کیش به‌خاطر تخلف معدود افراد سودجو، که کنترل آنها نیز کار سختی نیست، مانند این است که فروش ابزار تیز و برنده را منوط به گذراندن مراحل سخت مانند اخذ سوءپیشینه، گواهی سلامت روان، تحقیقات محلی و تاییدیه کلانتری محل و غیره بکنیم به ظن اینکه ممکن است فردی بخواهد از این ابزار به‌عنوان سلاح سرد استفاده کند!

خودرویی که از کیش برای سفر به داخل کشور حرکت می‌کند در مسیر خود باعث رونق گردشگری و ارتزاق کارکنان بخش‌های خدمات و گردشگری در شهرهای مسیر می‌شود که به‌خودی خود کار ارزنده‌ای است.

برداشتن ضوابط غیرضروری از سر راه کیشوندان برای سفر زمینی و افزایش مدت تردد به داخل کشور می‌تواند به افزایش میزان تقاضا برای این‌گونه سفرها منجر شود که به‌خودی خود مسیر معکوس سفر گردشگری زمینی به جزیره کیش را هم تقویت خواهد کرد.

دو دهه پیش هم یک‌بار با خودرو شخصی به داخل کشور سفر کردیم، اما هرگز تصور نمی‌کردیم بعد از بیست سال از آن تاریخ باید از ده‌خان به شرح زیر عبور کنیم:

۱- ارایه‌ی درخواست به دفتر مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش + مدارک خودرو + مدارک هویتی متقاضی + کارت کیشوندی + تصویر تمام مدارک به پیوست درخواست و پرکردن فرم مربوطه و ثبت در دبیرخانه‌ی سازمان

۲- اخذ تاییدیه و نامه‌ی سازمان برای گمرک ج.ا.ا و ثبت در دبیرخانه گمرک

مراجعه به بخش خصوصی (دفتر کارگزاری مستقر در گمرک) برای تشکیل پرونده، مراجعه به کارشناس ارزیابی برای ارزش‌گذاری، مراجعه به بخش خصوصی برای ثبت و دریافت کد، مراجعه به امور مالی گمرک، ارجاع به بانک برای صدور ضمانت‌نامه و پرداخت هزینه‌های مربوطه

۳- مراجعه به بانک و ارایه مدارک!

متقاضی ملزم است ۵ تا ۱۰درصد مبلغ ارزش‌گذاری خودرو را نزد بانک ودیعه بگذارد، علاوه بر آن باید مدارک هویتی، گواهی اشتغال به کار و فیش حقوقی خود و دو نفر ضامن کارمند یا دو نفر کاسب با مجوز فعالیت اقتصادی را ارایه کند.

۴- مراجعه به دفاتر بیمه‌ی خودرویی و انتقال منافع بیمه بدنه‌ی خودرو به نفع بانک ضامن و تحویل مدرک مورد نظر به بانک

۵- مراجعه به بانک ملی ایران و خرید یک برگ سفته معادل یک و نیم برابر ارزش تعیین‌شده‌ی خودرو و تحویل آن به بانک ضامن

۶- مراجعه مجدد به بانک ضامن و در انتظار دریافت استعلام از مراجع ذیصلاح برای تایید هویت متقاضی و ضامنین! در حالی‌که سال‌هاست در آن بانک حساب دارید و کارمندان بانک آبا و اجداد و نوه و نتیجه‌های شما را هم می‌شناسند! و پس از آن پرکردن فرم‌های مخصوص متقاضی و ضامن‌ها مزین به امضا و اثر انگشت! 

درنهایت صدور ضمانت‌نامه جهت ارایه به گمرک (پرداخت هزینه‌های مربوطه)

۷- مراجعه مجدد به گمرک شامل واحدهای مالی، دبیرخانه، ارزیابی، بخش خصوصی و درنهایت صدور معرفی‌نامه برای پلیس راهور (پرداخت هزینه‌های مربوطه)

۸- مراجعه به پلیس راهور به همراه اصل برگه‌ی سبز مالکیت خودرو، بیمه، معاینه‌ی فنی و برگه‌ی عدم خلافی (شایان ذکر است برگه‌ی عدم خلافی که در اداره راهنمایی و رانندگی صادر می‌شود استثنائا در مورد خروج خودرو باید به دفتر پلیس ۱۰+ در ساختمان کیش‌ایر مراجعه شود. درخصوص این موضوع از عزیزان سوال شد اما کسی پاسخ نداد و اصرار بر دانستن دلیل‌اش موجب تنش و دلخوری عزیزان شد.

پرداخت سه فیش جداگانه شامل دو فیش ۱۵۰هزار تومانی و یک فیش ۱۵هزارتومانی به پلیس راهور جهت بازدید از خودرو و  درنهایت دریافت ‌پلاک گذر موقت.

۹- مراجعه به بندرگاه کیش و اخذ نوبت برای سوار شدن به لندینگ‌کرافت و گذر از صف بازرسی گمرک (که خدا رو شکر زمان زیادی نبرد) و پرداخت چهارصدهزارتومان بابت یک مسیر از کیش به بندر آفتاب.

۱۰- رسیدن به سرزمین اصلی و رانندگی در جاده‌های پرخطر، گاه بدون علائم هشداردهنده‌ی کافی، سرعت‌گیرهای ناگهانی و غیراستاندارد که با هر شیوه‌ای عبور از آن باعث تماس زیر خودرو با تاج سرعت‌گیر خواهد شد و…

و جالب است مهلت یک‌ماهه  از لحظه‌ی صدور نامه‌ی گمرک آغاز می‌شود حتی اگر خروج‌تان از کیش چند روز بعد انجام شود!

واقعا با این همه دردسر اگر بدون تاخیر و عدم بروز مشکلات احتمالی و غیرقابل پیش‌بینی ان‌شاالله سر یک ماه بدون حتی نیم روز تاخیر به کیش برگردیم باز هم نمی‌ارزد! به‌عنوان یک ایرانی برای سفر به کشورم تحمل این همه بوروکراسی و هزینه‌های بی‌مورد منطقی و منصفانه نیست!؟


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ