نمایشگاه مجازی آی تی بی برلین؛ الگوی موفق ارتباطات حرفه‌ای در صنعت گردشگری

 

سفرآنلاین: مجموعه‌ای بزرگ از فعالان صنعت گردشگری جهان در نخستین سال همه گیری کرونا از ۱۹ تا ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ در نمایشگاه ITB Berlin 2021 گرد هم آمدند. این نمایشگاه در تالار جدید و کاملا مجازی خود در رویدادی پنج روزه تحت عنوان ITB Berlin NOW، حدود ۶۵،۷۰۰ کاربر را پذیرا بود. حدود دو سوم این تعداد (۶۴٫۵ درصد) مشارکت‌کنندگان غیرآلمانی بودند. شعار امسال نمایشگاه ITB Berlin «نشست دیجیتال برای صنعت سفر. هر زمان. درa هر کجا»، به راستی که عنوان پرمفهومی داشت. این نمایشگاه تجاری به شرکت کنندگان امکان ملاقات مجازی منحصر به فرد در یکی از چالش برانگیزترین دهه‌های اخیر را داده است. ۳،۵۱۳ غرفه‌دار به نمایندگی از مقاصد، هتل‌های زنجیره ای و شرکت‌های فناوری‌محور از ۱۲۰ کشور جهان برای ارائه محصولات و خدمات خود از این بستر مجازی استفاده کردند. علاقه شدید رسانه‌ها از این نمایشگاه مجازی بی‌سابقه بود. بیش از ۱۰۰۰ نماینده رسانه و وبلاگ نویس مسافرتی از ۵۴ کشور جهان به طور زنده این رویداد را پوشش دادند. ۸۰ درصد از شرکت کنندگان از ویژگی‌های شبکه استفاده می‌کردند‌، که شامل جلسات تجاری از طریق تماس‌های فردی و گروهی‌، چت و جست‌وجوی شرکای تجاری بود. آمار برنامه رویدادها به راستی که حیرت‌آور است. در ۲۶۵ ساعت حدود ۵۲۶۰۰ شرکت‌کننده را ثبت نام کرد. حدود ۷۰۰ سخنران در بیش از ۴۰۰ دور بحث م‌جازی شرکت داشتند، که سخنرانی ها ، مصاحبه ها و شرکت در کنفرانس‌های مطبوعاتی را شامل می‌شد . اساتید به بهترین شکل ممکن دیدگاه‌های خود را در مورد رشد آینده صنعت گردشگری به بحث گذاشتند. حتی پس از اتمام رویداد ، تا ۳۱ مه ۲۰۲۱ این بستر مجازی همچنان فعال است و امکان برنامه‌ریزی‌ها به صورت آنلاین وجود دارد. برای دوره این سرویس ، همه کاربران می توانند دسترسی خود را حتی بیشتر گسترش دهند‌، اطلاعات و مخاطبین مهم را پیدا کنند، با یکدیگر شبکه شوند‌ و البته همچنان مشتاق هستند که طبق معمول سال آینده دوباره به برلین برگردند.

 

سال آینده ، ITB Berlin قرار است به عنوان یک رویداد حضوری از ۱۹ تا ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در برلین برگزار شود. برگزارکنندگان نمایشگاه در نظر دارند «تجربه به دست آمده در ITB Berlin NOW را در برنامه‌ریزی برای سال آینده در نظر بگیرند تا تلفیقی از نمایشگاه مجازی و فیزیکی را با مفهومی متفاوت به نمایش بگذارند.
ماهنامه سفر امسال در‌ نمایشگاه ITB 2021 هم‌چون سال‌های پیش مشارکت خوبی داشت. در ۵ سال گذشته ماهنامه سفر با ویژه‌نامه‌های انگلیسی زبان explore Iran و /safar International در نمایشگاه ITB برلین حضور داشته است. به این ترتیب فرصت ارزشمندی در اختیار داشتم تازه ترین محصولات بین المللی و فرصت‌های رسانه ای گردشگری ایران را برای مخاطبان بین المللی به نمایش بگذاریم.

نحوه مشارکت شرکت‌کنندگان در تالار مجازی ITB Berlin 2021

درباره نحوه فعالیت نمایشگاه مجازی نکات مهمی قابل ذکر است که مشخص می‌کند برگزارکنندگان نمایشگاه در ایران کارهای زیادی پیش رو دارند تا به استانداردهای بین المللی دست یابند. اما این تالار مجازی چه ویژگی هایی دارد؟
تالار مجازی به طوری کلی تمامی شرکت‌کنندگان را در دو دسته خریداران و فروشندگان محصولات سفر دسته بندی می کند. سپس هر کدام از این دو دسته در شاخه‌های متنوع زمینه‌های مبادله اطلاعات گفت‌وگو، قرارهای ملاقات را در قالبی نوآورانه در اختیار گرفته اند.
در واقع می‌توان گفت این تالار، یک شبکه اجتماعی کاملا پیشرفته و توسعه یافته ای مشابه شبکه‌ لینکدین است که در آن برترین و معتبرترین شرکت‌های گردشگری و فعالان این حوزه به خرید و فروش محصولات گردشگری روی آورده اند. این جا حالا بورس خرید و فروش گردشگری است. اطلاعات به سرعت به اشتراک گذاشته می شود، کارشناسان و ذینفعان، گروه های تخصصی تشکیل می دهند، محصولات خود را به نمایش می گذارند، تصمیم می گیرند و قول و قرارها را برای فصل های گردشگری در مقاصد مختلف به اجرا می گذارند و معامله ها را جوش می دهند.
مزیت مهم شرکت در تالار مجازی ITB زمان مطالعه بیشتر برای شرکت‌کنندگان و دسترسی به مدیران ارشد در تمام زیربخش‌های صنعت گردشگری است چه آن‌ها که سیاستگذار دولتی هستند، چه روابط عمومی ها و چه موسسات مالی و اعتباری، برگزارکنندگان تورهای مسافرتی و و هتلینگ و فروشندگان آنلاین سفر OTA همگی فصلی نو را در توسعه مراوادت صنعت گردشگری در پساکرونا رقم زده اند.
فایل ویدیویی و محتوایی تازه ترین خبرنامه ها و کنفرانس ها هم به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته تا فروشندگان و خریداران حرفه ای دستکم با تحلیل بهتری تصمیم بگیرند. هر شرکت کننده در فضای اختصاصی خود پروفایل کاملی را بارگذاری می کند و بر اساس کلیدوا‌‌ژه هایی که انتخاب می کند در چرخه طیف گسترده ای از خریداران و فروشندگان قرار می گیرد. فضاهای تبلیغاتی نیز کاملا محاسبه شده و بر اساس الگوریتم هایی است که بر اساس همان کلیدوا‌‌‌‌‌ژه ها شرح خدمات آنان تعریف شده است.

ایران چگونه مشارکت کرد؟

پاویون مجازی ایران را بیشتر شرکت های توراپراتور و فعالان عرصه تورهای ورودی تشکیل داده اند. جای خالی سایر خدمات گردشگری از جمله هتل‌ها در پاوین مجازی ایران خالی بود. این موضوع حکایت از آن دارد که برای توانمندسازی بازاریابی خدمات گردشگری ایران در شاخه های گوناگون کارهای بسیاری را باید سامان داد.
با تمام محدودیت ها اما می توان امیدوار بود که حضور فعالان گردشگری ایران در تالار مجازی نمایشگاه گردشگری برلین فرصت های ارزشمندی را برای توسعه کسب و کارشان در سال آینده فراهم می‌کند. این شرکت ها علی رغم محدودیت‌های تورهای ورودی به کشور با مشارکت در نمایشگاه مجازی ITB برلین برگ برنده‌ای را برای آینده خود رو کرده اند.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ