از طرب آکنده شدم


موسیقی و رقص در ایران

رقص‭ ‬و‭ ‬موسیقی‭ ‬از‭ ‬روزگار‭ ‬باستان‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬رایج‭ ‬بوده‌اند،‭ ‬رقص‌های‭ ‬رزمی‭ ‬و‭ ‬بزمی‭ ‬در‭ ‬دوره‌ی‭ ‬هخامنشیان‭ ‬برگزار‭ ‬می‌شد‭. ‬در‭ ‬بررسی‭ ‬تاریخ‭ ‬موسیقی،‭ ‬آستاتیوس،‭ ‬در‭ ‬تفسیر،‭ ‬ایلیاد‭ ‬هومر،‭ ‬می‌نویسد‭:‬

‮«‬‭…‬ایرانیان،‭ ‬رقص‭ ‬و موسیقی را‭ ‬به‭ ‬خوبی‭ ‬سواری‭ ‬می‌آموختند،‭

‬چون‭ ‬معتقد‭ ‬بودند،‭ ‬رقص و موسیقی ورزشی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬مولد‭ ‬نیروی‭ ‬جسمی‭ ‬است‭.‬‮»‬

در‭ ‬تاریخ‭ ‬تمدن‭ ‬و‭ ‬فرهنگ‭ ‬ایران‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬اسلام‭ ‬درباره‌ی‭ ‬هنر‭ ‬موسیقی‭ ‬ایران‭ ‬آمده‭ ‬که‭:

‬اقوام‭ ‬آریایی‭ ‬از‭ ‬دیر‭ ‬زمان‭ ‬با‭ ‬هنر‭ ‬موسیقی‭ ‬آشنایی‭ ‬داشتند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬تهیه‌ی‭ ‬آلات‭ ‬و‭ ‬وسایل‭ ‬مختلف‭ ‬و‭ ‬تنظیم‭ ‬آهنگ‌ها‭ ‬و‭ ‬ترانه‌های‭ ‬زیبا‭ ‬نقش‭ ‬موثری‭ ‬داشته‌اند‭ ‬

که،‭ ‬الحان‭ ‬پرندگان‭ ‬و‭ ‬زمزمه‭ ‬جویبار‭ ‬و‭ ‬وزش‭ ‬باد‭ ‬الهام‌بخش‭ ‬انسان‌ها‭ ‬در‭ ‬پیدایش‭ ‬موسیقی‭ ‬بوده‌اند‭. ‬

برای‭ ‬رقص‌ و موسیقی مذهبی، زمی‭ ‬و‭ ‬رزمی‭ ‬احتیاج‭ ‬به‭ ‬عوامل‭ ‬محرک‭ ‬و‭ ‬مهیج‭ ‬داشته‌اند،

 ‬موسیقی‭ ‬در‭ ‬مراسم‭ ‬مذهبی‭ ‬و‭ ‬زندگانی‭ ‬اجتماعی‭ ‬ایرانیان‭ ‬سهم‭ ‬زیاد‭ ‬داشته.

‬گاتها‭ ‬که‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬کهن‌ترین‭ ‬ترانه‌های‭ ‬ایران‭ ‬باستان‭ ‬و‭ ‬جهان‭ ‬است،‭ ‬بهترین‭ ‬نمونه‭ ‬قدمت‭ ‬آهنگ‭ ‬و‭ ‬ترانه‭ ‬است‭.‬

در‭ ‬زمان‭ ‬هخامنشیان‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬جنبه‌های‭ ‬دینی،‭ ‬رقص و موسیقی ‬بیشتر‭ ‬جنبه‌ی‭ ‬رزمی‭ ‬پیدا‭ ‬کرده‌است‭.‬

از‭ ‬روی‭ ‬آثار‭ ‬هنری‭ ‬متنوع‭ ‬دوره‌‭ ‬هخامنشی‭ ‬می‌توان‭ ‬حدس‭ ‬زد‭ ‬

که‭ ‬هنر‭ ‬موسیقی‭ ‬نیز‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬دوره‭ ‬به‌‭ ‬اندازه‌‭ ‬کافی‭ ‬همگام‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬موازات‭ ‬سایر‭ ‬صنایع‭ ‬و‭ ‬هنرها‭ ‬پیشرفت‭ ‬و‭ ‬ترقی‭ ‬داشته‭ ‬‌است‭.‬

متن کامل این گزارش تحقیقی که به رقص و موسیقی در مناطقی چون کرمانجی، آذربایجان و کردی اختصاص دارد

را در هفتادوششمین شماره ماهنامه سفر بخوانید.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ