دفاتر مسافرتی

رفیعی: توراپراتوری در ایران همچنان وضعیت شکننده‌ای دارد

دفاتر مسافرتیبیش از نیمی از دفاتر خدمات مسافرتی در دوران کرونا آسیب دیدند و با کمترین حمایت بسیاری از نیروهای توانمند خود را از دست داده‌اند. حرمت‌الله رفیعی رییس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و جهانگردی ایران با اعلام این مطلب در یک نشست مطبوعاتی  در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به پرسش ماهنامه سفر گفت: نیروهای ماهر از بسیاری دفاتر خدمات مسافرتی رخت بربسته‌اند و شواهد نشان می‌دهد که رغبت به بازگشت به این حرفه کمتر شده است. هرچند شکایت‌های سفر در ایام نوروز قابل توجه نبود اما اتفاقاتی افتاد که نظارت بر شبکه‌های فروش را بیشتر می‌کند. برای مثال شخصی که مقام عالی‌رتبه در دو وزراتخانه را داشته است، از طریق همین سیستم آنلاین به او بلیت تقلبی فروخته بودند!

او در تحلیل خود از عملکرد سفرهای نوروزی گفت: برآورد من این است که حدود ۱۵ میلیون نفر مسافر در سفرهای نوروز امسال داشتیم که از این رقم، تعداد کمی گردشگر بودند و نمی‌توان امیدوار بود که این تعداد به اقتصاد گردشگری، هتلداری و صنعت توراپراتوری کمک چندانی داشته باشند. شان مردم ایران نیست که در چادر و در پارک‌ها اتراق کنند. ایران کشوری با فرهنگ و با جاذبه‌های فراوان تاریخی، فرهنگی و طبیعی است و سفرها باید در شان و جایگاه بالای این مردم برنامه‌ریزی شود.

رفیعی تاکید کرد که انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران با ایجاد شورای حل اختلاف بسیاری از مسایل این صنف را حل و فصل می‌کند و همه دفاتر فعال در کشور چه آنان که عضو هستند و چه آنان که عضویت ندارند می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

او درباره گرانفروشی در فروش بلیت و صنعت هواییمایی به ویژه در ایام اوج سفر گفت: هیچ تخلفی صورت نمی‌گیرد مگر این‌که خط هوایی با یک دفتر مسافرتی با هم تبانی داشته باشند. دفاتر خدمات مسافرتی نمی‌توانند بیشتر از کمیسیونی که دریافت می‌کنند تخفیف بدهند.

به گفته رفیعی خطوط هوایی خارجی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به عنوان ارزش افزوده را خلاف قانون از مردم گرفته بودند که با پیگیری‌های انجمن با مجلس شورای اسلامی این رویه اصلاح شد و مبلغ به مردم بازگشت. البته هنوز خط هواپیمایی لوفت هانزا سهم ارزش افزوده خود را بازنگردانده است.

رفیعی همچنین خواستار بازنگری در بازار تورهای ورودی شد و افزود: ما از بازارهای کشورهای منطقه‌ای غافل هستیم. کشورهای منطقه‌ای بازار مساعدی هستند تا با برنامه ریزی دقیق‌تر ماندگاری اتباع این کشورها را در ایران را بیشتر کنیم تا ضمن بازدید از جاذبه‌ها از صنعت میهمان‌پذیری ایران نیز بهره‌مند باشند.

 

 


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ