دریاچه برم فیروز

دریاچه‌ای بر بلندای استان فارس

گزارش و عکس : سروش نفیسی

در دامنه کوه های زاگرس، شهرستانی زیبا و سرسبز در نزدیکی شهر شیراز مرکز استان فارس و با قدمتی هزاران ساله واقع شده است. شهرستان سپیدان در ۷۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است، سپیدان شهری که بی تردید می‌توان آن را بهشت استان فارس لقب داد. 

شهری که در گرمای تابستان و با شروع  گرمای هوا در تابستان به راحتی ییلاقی برای تفریح و دور شدن از هیاهوی شهری است و در زمستان هم با بارش برف زیاد، مقصدی زیبا و جذاب برای ورزش‌های زمستانی به در‌آمده و پیست های اسکی موجود در ارتفاعات آن به مقصدی نه تنها برای اسکی بازان ایرانی بلکه برای توریست ها و اسکی بازان خارجی نیز به این منطقه هدفی برای جذب آنان شده است.

با امکانات خوبی که در منطقه پولادکف برای اقامت توریست‌ها بوجود آمده، و با پیست اسکی مجهز و استاندارد خود به همراه هتل بسیار خوبی که در این ارتفاع ساخته شده، می‌تواند برای چند روز میزبان شما باشد.

 

علاوه بر این جذابیت زمستانی میخواهیم از دریاچه‌ای منحصر به فرد یادکنیم که در ارتفاعات شهرستان سپیدان توانسته مقصدی برای تابستان و زمستان در این منطقه باشد.

برم در لغت به معنی محل جمع شدن آب می‌باشد و فیروز از رنگ فیروزه‌ای دریاچه گرفته شده است. دریاچه برم فیروز در ارتفاع ۳۳۵۰ متری از سطح دریا و در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهرستان سپیدان استان فارس قرار دارد.

این دریاچه در فصل تابستان و با آب شدن برف‌ها تشکیل می شود و حدود ۲ الی  ۲/۵ متر، بسته به بارش‌های زمستانه عمق دارد. این دریاچه و منظره زیبای آن، در فصل زمستان به دلیــــل وجود برف زیاد، کاملا نامشخص و یخ زده می شود و دسترسی به آن نیز ناممکن می‌شود. این دریاچه بدلیل طبقه سخت و غیر قابل نفوذ هارد پن زیرین و کف آن در تمامی سال دارای آب است و یک دریاچه زیبا در این مکان تشکیل شده است.

 در اوایل فصل بهار در مجاورت این دریاچه می توان سبزه‌ زاری زیبا را کنار سفیدی چشم نواز برف مشاهده نمود. دریاچه‌ای پر آب در یک طرف و برف زیبایی که نیمی از دور دریاچه را سفید کرده است در طرف دیگر با گل و سبزه و جوی های کوچک که از دریاچه منشا گرفته اند، همه و همه منظره زیبایی را بوجود می آورند.

 

دریاچه برم فیروز

دریاچه برم فیروز یکی از نقاط دیدنی استان فارس است که دیدن آن برای کسانی که توانائی یک کوه پیمائی نیمه سبک و دو ساعته را دارند خالی از لطف نیست. دریاچه ای که به دلیل نداشتن راه ماشین رو و کوه‌پیمایی تا کنون از گزند توریست نماها و گردش گران نماها به دور مانده و جزو یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب استان فارس محسوب می شود. بهترین زمان برای صعود راحت و ایمن اوایل اردیبشهت ماه به دلیل سرمای کمتر منطقه توصیه می‌شود. منطقه دشت برم فیروز، دارای محیط مناسبی جهت کمپینگ و بر پا کردن چادر می باشد. اما به دلیل سرد بودن منطقه و احتمال وزش باد در آن ارتفاع بهتر است وسایل لازم چون لباس گرم، کلاه و دستکش را همراه خود داشته باشیم. در زمستان نیز با توجه به وجود برف زیاد و یخبندان احتیاج به امکانات خاص و لوازم صعود زمستانه به خصوص جی پی اس خواهیم داشت، چرا که به دلیل پوشیده شدن تمام مسیر و خود دریاچه از برف یافتن مسیر صحیح آن هم در زمانی که بوران می‌باشد، بسیار مشکل خواهد شد. قله برم فیروز نیز در مجاورت این دریاچه بوده که این قله بر روی کوه برم فیروز دومین کوه بلند از رشته کوه های دنا در فارس است.
بهترین زمان برای صعود راحت و ایمن اوایل اردیبشهت ماه به دلیل سرمای کمتر منطقه توصیه می‌شود. منطقه دشت برم فیروز، دارای محیط مناسبی جهت کمپینگ و بر پا کردن چادر می باشد. اما به دلیل سرد بودن منطقه و احتمال وزش باد در آن ارتفاع بهتر است وسایل لازم چون لباس گرم، کلاه و دستکش را همراه خود داشته باشیم.
قله برم فیروز با ارتفاع ۳۶۳۵ متر از سطح دریا دارای دور نمای منحصر به فردی از قلل زیبای استان فارس و کهکیلویه بویر احمد است که از بلندی این قله، قله های پوشیده از برف دنا و بل در یاسوج و سی سخت دیده می شوند. چند مسیر برای رسیدن به دریاچه برم فیروز وجود دارد. مسیری ساده‌تر که از دشت سه چاه واقع در جاده پیست اسکی پولاد کف شروع شده و با مسیری کم شیب، از میان دشت های زیبا می گذرد و میتوان به دریاچه رسید و با وجودی که این مسیر از دیگری طولانی تر است اما راحت تر و دارای شیب کمتری است. مسیر دوم که کوتاه تر بوده با شیب های تند از روبروی پیست اسکی پولاد کف شروع شده و با شیب زیاد شما را سریع تر به این دریاچه زیبا میرساند، این مسیر به دلیل شیب نسبتا زیاد آن جهت رسیدن به دریاچه برای عموم استفاده نمی شود و کسانی که دارای آمادگی جسمانی بالاتر و بهتری داشته باشند میتوانند از این مسیر استفاده کنند.

 

 


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ