حمایت رفاتک از استارتاپ‌های گردشگری سلامت در کنگره بین‌المللی سلامت کشورهای اسلامی

بانک رفاه برای آن که بتواند همگام با توسعه فناوری‌های پیشرفته در صنعت بانک‌داری مثل فناوری بلاکچین یا پوشیدنی گام بردارد از توان‌مندی‌های فناورانه و تکامل‌یافته و حتی فناوری‌های تجربی که در اختیار تیم‌های استارتاپی است استفاده می‌کند.

محمدسعید شریفان رییس مرکز نوآوری بانک رفاه در گفت‌وگو با ماهنامه سفر، هدف این مرکز را بهره‌مندی از خدمات تیم‌های استارتاپی در حوزه فین‌تک‌ها و لن‌تک‌ها و رگلاتوری‌ها و پایانه‌های فروشگاهی برشمرد. استارتاپ‌ها در این مرکز پرورش و شتاب‌دهی می‌شوند و بانک رفاه به‌عنوان حامی بالقوه از این استارتاپ‌ها حمایت و شتاب‌دهی می‌کند تا استارتاپ‌ها سرانجام به یک شرکت موفق تبدیل شده و در بازار به درآمدزایی و اشتغال‌زایی خوبی برسند. در این میان، مرکز نوآوری بانک رفاه با پارک‌های علم و فناوری از جمله دانشگاه صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس و علوم پزشکی ایران تفاهم‌نامه‌های همکاری دارد. این مرکز توانسته با دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران نیز در حوزه کارآفرینی استارتاپ‌ها همکاری‌ کند.

 

به گفته رییس مرکز نوآوری بانک رفاه، برخی مراکز مثل بانک‌ها با توجه به رسالت اجتماعی که برای خود تعریف کرده‌اند و باتوجه به سودآوری که برای خود این مراکز نیز دارد وارد این حوزه شده‌اند. بنابراین اگر بانکی از استارتاپی حمایت می‌کند برای پاسخ‌دهی به برخی از نیازهای خود آن بانک نیز هست. وقتی بانکی در استارتاپ حضور پیدا می‌کند نیازمند این است که به درآمدزایی خوبی هم برسد و برای این کار باید قبل از سرمایه‌گذاری ارزیابی‌های موشکافانه از آن طرح کسب و کار هم از لحاظ نوآوری و هم اقتصادی انجام داده باشد. بانک وارد پروژه‌هایی می‌شود که از ریسک‌پذیری مقبول‌تری در بازار برخوردار باشد. در واقع بانک‌ها وارد کاری می‌شوند که برای هر دو طرف حالت برد ـ برد داشته باشد.

 

شریفان با بیان این‌که بانک رفاه به‌عنوان تنها بانک سلامت‌محور کشور شناخته می‌شود و بیش از ۹۰درصد جامعه تحت پوشش وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی و سازمان خدمات درمانی به نحوی با این بانک در ارتباط هستند و بخش عمده‌ای از خدمات مالی بانک رفاه در اختیار این مجموعه‌ها قرار دارد افزود: علت این‌که تا به امروز وارد حوزه گردشگری سلامت نشده‌ایم به دو علت بوده است: نخست شیوع ویروس کرونا که باعث شد خیلی از کسب و کارهای حوزه گردشگری با مشکل مواجه شوند. ما در بانک رفاه طرح «نشاط» داشتیم که به گردشگری سلامت می‌پرداخت. تحریم و مشکلات تبادل مالی بین کشورها نیز علت دومی بود که باعث شد این کار با مشکل مواجه شود. متاسفانه صرافی‌های کشور هم در تبادللات مالی چندان موفق نبودند و امکان تسعیر ارز را به درستی انجام نمی‌دادند و متقاضیان خارجی درمان نمی‌توانستند از این امکانات استفاده کنند.

 

شریفان با توجه به حضور مرکز نوآوری رفاه در پنجمین کنگره سلامت کشورها اسلامی معتقد است برای داوری استارتاپ‌ها نباید فیلتر خاصی برای نوآوری‌ها داشته باشیم. در این مرکز نیز چارچوب خاصی تعریف نمی‌کنیم و در Tstars هم محدودیتی نداریم بنابراین دومین جشنواره Tstars که در کنار پنجمین کنگره سلامت برگزار می‌شود دست تیم‌های استارتاپی باز است تا هر ایده نوآورانه‌ای که دارند به کمیته داوری ارایه کنند. تیم داروی روی جنبه‌های نوآورانه و منحصر بودن استارتاپ‌ها در بعد ملی و جهانی تمرکز دارد و  ۱۵ استارتاپ منتخب به‌عنوان برگزیدگان معرفی می‌شوند. در نهایت سرمایه‌گذاران هم می‌توانند روی ۵ استارتاپ برتر یا استارتاپ‌های معرفی شده در جشنواره سرمایه‌گذاری کنند.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ