بهترین رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه

امروزه با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی حال حاضر ایران شاهد مهاجرت گسترده ایرانیان به ترکیه هستیم. یکی از دلایل دیگر مهاجرت، موقعیت جغرافیایی و نزدیکی دو کشور به یک‌دیگر و همچنین قرابت فرهنگی و اجتماعی ایران و ترکیه است.

کشور ترکیه، علاوه بر ایرانیان با توجه به کیفیت بالای آموزشی که دارد، سالانه دانشجویان زیادی را از سراسر جهان نیز به خود جذب می‌کند. ترکیه مقصد خوبی برای تحصیل می‌باشد چرا که دارای سیستم آموزشی قوی است. پرطرفدارترین و بهترینرشتهها برای تحصیل در ترکیه رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، مهندسی کامپیوتر و غیره هستند.

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و توضیح بهترین رشتهها برای تحصیل در ترکیه پرداخته و مسائل پیرامون تحصیل در این کشور را شرح دهیم.

رشته های تحصیلی در ترکیه

در چند سال اخیر کشور ترکیه پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌های مختلفی چون تحصیل و اموزش داشته و همین موضوع منجر به مهاجرت سالانه تعداد افراد زیادی به این کشور شده است. بیش از ۸۰۰ موسسه آموزش عالی در ترکیه وجود دارد که مجموع ثبت نام آنها بیش از یک میلیون است.

در کشور ترکیه افراد پس از دوره متوسطه، این فرصت را دارند که در آزمون ورودی دانشگاه‌های دولتی شرکت کنند و با توجه به نمره کسب شده، در دانشگاه‌های مختلف درخواست دهند. متقاضیانی از سراسر جهان نیز امکان شرکت در آزمون‌ورودی دانشگاه‌های دولتی را داشته و یا می‌توانند با پرداخت شهریه در دانشگاه‌های خصوصی ثبت نام کرده و مشغول به تحصیل شوند.

رشته‌های متنوع و متعددی در دانشگاه‌های ترکیه ارائه شده و تدریس می‌شوند. رشتههای تحصیلی در ترکیه، رشته‌هایی چون  اقتصاد، مهندسی کامپیوتر، روانشناسی، مدیریت، مهندسی صنایع، روابط بین الملل، طراحی گرافیک، روابط عمومی و تبلیغات، زبان و ادبیات، موسیقی، طراحی صنعتی، معماری، ریاضیات، هنر و نقاشی و رشته‌های پرطرفدار علوم پزشکی، پزشکی و دندانپزشکی هستند که سالانه متقاضیان زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کنند.

پرطرفدار ترین رشته ها در ترکیه کدام اند؟

رشته‌های علوم پزشکی، پزشکی و دندانپزشکی را می‌توان از رشتههای تحصیلی پر تقاضا در ترکیه به حساب آورد که سالانه افراد زیادی از سراسر جهان، علی‌الخصوص ایران، قصد تحصیل در آن‌ها را داشته و و درصد بالایی از دانشجویان ایرانی جهت تحصیل در رشته‌های پزشکی، به این کشور مهاجرت می‌کنند.

دلیل محبوبیت رشته‌های علوم پزشکی این است که این رشته‌ها از پردرآمدترین رشتههای تحصیلی در ترکیه محسوب می‌شوند. تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی ترکیه به نسبت سایر کشورها کم هزینه‌تر و شرایط ورود به آن‌ها نیز آسان‌تر است.

متقاضیان می‌توانند با شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های دولتی و یا با پرداخت شهریه در دانشگاه‌های خصوصی، در رشته‌هایی چون پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، مامایی، فیزیوتراپی، اتاق عمل و غیره به تحصیل بپردازند.

رشته‌های مهندسی نیز از دیگر رشته‌های پرطرفدار تحصیل در ترکیه هستند و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بسیاری برای تحصیل در این حوزه وجود داشته و فرصت‌های شغلی فراوانی نیز ایجاد شده است.

متقاضیان ایرانی که قصد مهاجرت به ترکیه و تحصیل در هر یک از رشته‌های معرفی شده را دارند، در وهله اول باید اقدام به آماده‌سازی مدارک خود مانند ترجمه مدارک هویتی و تحصیلی مختلف مانند ترجمه شناسنامه و کارت ملی، ترجمه دیپلم ‌و غیره کنند.

افرادی که مدرک دیپلم آنها تا زمان قبولی در آزمون ورودی دانشگاه آماده نیست، می‌توانند با ترجمه رسمی ریز نمرات دوره ی تحصیلی دوازده ساله خود و ارائه آن‌، اقدام به پذیرش و تشکیل پرونده اولیه در دانشگاه مد نظر خود کنند. متقاضیان می‌توانند تمامی امورات مربوط به ترجمه را به یک دارالترجمه ترکی استانبولی معتبر واگذار کنند.

مزایای تحصیل در کشور ترکیه

ترکیه با ۹۴٫۲ درصد میزان تحصیلات، دومین کشور جهان در دسترسی به آموزش عالی است. با توجه به تعداد زیاد دانشجو در حال تحصیل در ترکیه از کشور‌های مختلف، ترکیه اولین کشوری است که بیشترین دانشجو را در منطقه آموزش عالی اروپا دارد. و این موضوع نشان دهنده برخورداری این کشور از مزایای تحصیلی فراوان است. برخی از مزایای تحصیل در این کشور عبارتند از؛

تنوع فرهنگی؛ کشور ترکیه هزاران سال است که میزبان تمدن‌های ریشه‌دار بسیاری است و افراد زیادی با ملیت‌ها و قومیت‌های مختلفی در این کشور در حال زندگی هستند.

در این کشور که میزبان تمدن‌های بی شمار متعددی بوده است، همه نسبت به یکدیگر مدارا و احترام دارند و این امکان وجود دارد که اگر به عنوان دانشجو وارد این کشور شدید، با افرادی که به زبان شما صحبت می‌کنند ملاقات کنید.

موقعیت جغرافیایی و فرهنگی نزدیک؛ چند سالی است که کشور ترکیه به مقصد مهاجرتی محبوب ایرانیان تبدیل شده است. این به دلیل موقعیت مکانی نزدیک این دو کشور به یک‌دیگر و همچنین شباهت و قرابت فرهنگی فراوانی و اجتماعی است که در میان ساکنین آن‌ها وجود دارد. یکی از مزایای تحصیل در این کشور برای ایرانیان، این است که می‌توانند به راحتی زود به زود به ایران سفر کرده و بازگردند.

آموزش با کیفیت؛ دانشگاه‌های ترکیه آموزشی با کیفیت بالا ارائه می‌دهند که با دانشگاه‌های سراسر جهان رقابت می‌کند. دانشگاه‌ها امکانات عالی و رقابتی را برای دانشجویان خود ارائه می‌دهند تا از آنها بهره‌مند شده و برای افزایش و توسعه مهارت‌ها و دانش خود استفاده کنند.

دانشگاه‌های ترکیه همچنین دارای ترکیبی عالی از اساتید و مدرسان ترک و بین المللی هستند که دانشجویان را در معرض طیف وسیعی از تجربیات و دیدگاه‌ها قرار می‌دهند. ترکیه دارای دانشگاه‌هایی است که در بین ۴۰۰ و ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

هزینه زندگی کم‌تر و مقرون به صرفه؛ ترکیه به دانشجویان بین‌المللی خود کیفیت زندگی سطح بالایی را در مقابل هزینه‌های پایین زندگی دانشجویی ارائه می‌دهد. در این کشور برای تسهیل زندگی دانشجویان، تخفیف‌هایی در هزینه‌های حمل و نقل، ورود به اماکن مختلفی چون موزه، سینما و بسیاری از فعالیت‌های دیگر به دانشجویان ارائه می‌شود.

شرایط تحصیل در ترکیه

در سال ۲۰۲۱، ۲۲۴ هزار دانشجوی خارجی کشور ترکیه را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند. برخی از این افراد از طریق آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های دولتی، برخی با پرداخت شهریه به دانشگاه‌های خصوصی و برخی با کسب بورسیه‌های تحصیلی اقدام به تحصیل در رشته‌های مختلفی کرده‌اند.

اگر قصد ورود و تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه را دارید، در وهله اول باید از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده باشید. سپس، با توجه به تمایل، علاقه و تسلط بر زبان ترکی یا انگلیسی باید دانشگاه و رشته تحصیلی موردنظر خود را انتخاب کنید.

پس از انتخاب دانشگاه، برای پذیرش مدارکی مانند دیپلم دبیرستان یا ریز نمرات، پاسپورت، مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی، عکس پرسنلی و غیره ترجمه شده و ارائه شوند. برای ورود دانشجویان خارجی به دانشگاه‌های ترکیه، آزمونی تحت عنوان YÖS برگزار می‌شود که متقاضیان پس از قبولی در آن وارد دانشگاه می‌شوند.

در برخی از دانشگاه‌های خصوصی، متقاضیان می‌توانند بدون گذراندن این آزمون و با پرداخت شهریه وارد دانشگاه شوند.

نتیجه گیری

کشور ترکیه با توجه به پیشرفت‌هایی که در در چند سال اخیر در زمینه‌های مختلفی داشته است، مقصد مهاجرتی افراد زیادی از سراسر جهان به خصوص برای تحصیل است. دانشگاه‌های ترکیه دارای رشته‌های متنوع و متعددی هستند که افراد می‌توانند با توجه به علاقه، شرایط و بودجه مالی خود، با قبولی در آزمون ورودی و یا پرداخت شهریه اقدام به تحصیل در آن‌ها کنند.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ