آیا بلیط چارتر همیشه ارزان است؟ پرواز چارتر را گران نخرید!

آیا پرواز چارتر همیشه ارزان است
اگر تاکنون با هواپیما سفر کرده باشید، بی‌تردید برای یک بار هم که شده نام بلیط‌های چاتری را شنیده‌اید. شهرت و محبوبیت این پروازها به قدری زیاد است که اکثر مردم تصور می‌کنند قیمت کمتری دارد و با تهیه آن‌ها می‌توان سفری به مراتب ارزان‌تر از بلیط‌های معمولی داشت. اما آیا این تصور درست است؟ همیشه بلیط‌های چارتری قیمت کمتری دارند؟ برای دریافت پاسخ این پرسش‌ها با ما در ادامه همراه شوید.

چارتر به چه معناست؟

چارتر کردن در لغت به معنای اجاره کردن است و در زمینه‌های زیادی از هتل تا هواپیما استفاده می‌شود. در حقیقت ایرلاین‌ها برای مسیرهای هوایی محبوب و پرتدد، پروازهای خود را اجاره می‌دهند و از این
 تفاوت پرواز چارتری و سیستمی تک پس شرکت‌های ثانویه هستند که بلیط‌ها را می‌فروشند. این شرکت‌ها با نام چارتر کننده و سرویس‌های ارائه دهنده بلیط نیز شناخته می‌شوند.

انواع چارتر در هواپیما چیست؟

چارتر در هواپیما به دو بخش تقسیم می‌شود که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

  1. چارتر به صورت کامل: در این نوع چارتر شرکت‌ها تمامی صندلی‌های یک هواپیما را در بازه زمانی مشخص شده رزرو می‌کنند.
  2. چارتر به صورت محدود: در این نوع چارتر شرکت‌ها فقط بخشی از ظرفیت هواپیما را در یک دوره زمان تعیین شده رزرو می‌کنند. در این زمان اجاره صندلی‌ها می‌تواند فقط به صورت پرواز رفت باشد یا تمامی پروازهای رفت و برگشت را پوشش دهد. همچنین می‌تواند تنها به تعداد مشخصی از ظرفیت یک هواپیما اختصاص یابد.

بلیط چارتر و سیستمی چه تفاوتی دارد؟

یکی از پرسش‌های متداول در این زمینه تفاوت بلیط هواپیما چارتر و سیستمی است که در زیر آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • محدودیت مسیر: بلیط‌های چارتر فقط در مقاصد پرتدد مانند تهران مشهد، کیش تهران، تهران استانبول، شیراز تهران و… ارائه می‌شود ولی بلیط سیستمی برای همه مسیرها وجود دارد.
  • قابلیت استرداد: پرواز چارتری را نمی‌توان کنسل کرد ولی بلیط هواپیما سیستمی امکان استرداد دارد.
  • نرخ بلیط کودکان: هزینه پرواز برای کودکان در بلیط‌های سیستمی کمتر از بزرگسالان است؛ ولی در چارتری تفاوت نرخ وجود ندارد.
  • قیمت: نرخ بلیط‌های چارتری می‌تواند ارزان‌تر یا حتی گران‌تر از بلیط سیستمی باشد.

بهترین زمان خرید بلیط چارتری

آیا بلیط چارتر همیشه ارزان است؟

بلیط چارتر در برخی موارد می‌تواند گران‌تر از بلیط‌های سیستمی به فروش برسد؛ بنابراین پرواز چارتر همیشه ارزان نیست! اما خرید این بلیط چه زمانی ارزان‌تر است؟ دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند تا بلیط چارتر خود را گران نخرید و آن را با هزینه بسیار کمتری دریافت کنید. در زیر بهترین ایام برای تهیه پروازهای چارتری با قیمتی ارزان را معرفی می‌کنیم:

  1. روزهای مصادف با بازگشایی مدارس و شروع کلاس‌ها مانند مهرماه
  2. ایام امتحانات مانند خردادماه
  3. پروازهای آخر وقت
  4. روزهای بعد از تعطیلات مانند ایام بعد از عید نوروز
  5. برخی مناسبات مذهبی مانند ماه رمضان
  6. فصول سرد و کم تردد

در این روزها معمولا تردد مسافران برای سفر کاهش پیدا می‌کند و چارترکننده‌ها برای تکمیل ظرفیت خود هزینه‌ها را پایین می‌آورند. پس اگر می‌خواهید بلیط خود را با قیمت کمتری تهیه کنید بهتر است در روزهای گفته شده اقدام به خرید نمایید. البته به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که مقصد سفر هم می‌تواند بر این موارد موثر باشد. به عنوان مثال سفر در زمستان برای رفتن به برخی مناطق مانند کیش همچنان محبوب است و جزء روزهای کم تردد شناخته نمی‌شود. در مقابل سفر به ترکیه یا مشهد در زمستان از روزهای کم تردد بوده و باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

بدترین زمان برای خرید پروازهای چارتر

حال ممکن است بپرسید چه ایامی برای تهیه این پروازها مناسب نیست و قیمت بیشتری خواهد داشت؟ در پاسخ باید بگوییم هر ایامی که برای سفر پرتدد باشد! این روزها بلیط‌های هواپیما به سرعت به فروش می‌رسند و دیگر صندلی خالی برای شرکت‌های چارترکننده باقی نمی‌ماند؛ بنابراین دیگر دلیلی برای کاهش هزینه و جذب مناسب نبوده و حتی ممکن است به علت محبوبیت زیاد، قیمت‌ها را افزایش دهند!

برای خرید این پروازها و اطلاع از هزینه بلیط چارتر می‌توانید از قاصدک۲۴ کمک بگیرید. برای این کار وارد وبسایت آن شوید و مسیر هوایی خود را وارد کنید. پس از اینکه جستجو را به اتمام رساندید، از قسمت نوع بلیط، بلیط چارتر را انتخاب کنید. با این کار اگر پروازی در مسیر و زمان مدنظر شما موجود باشد، نمایش داده خواهد شد. اگر بلیطی پیدا نکردید بهترین کار تغییر تاریخ حرکت است.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ