آزمون یوس پل ورود به دانشگاه های ترکیه

تحصیل در دانشگاه‌های ممتاز یک کشور خارجی مانند ترکیه علی رغم تمام دشواری‌هایی که به همراه دارد می‌تواند دروازه‌ای طلایی برای ورود به جامعه علمی جهانی و بازار کار بین‌المللی باشد. این نوع از مهاجرت و اقامت تحصیلی در هر کشور شرایط خاص خود را دارد که دانشجویان باید در فضایی رقابتی برای رسیدن به آن مبارزه کنند.

اگر متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاه های کشور ترکیه هستید قطع به یقین نام آزمون یوس (YOS) را بسیار شنیده‌اید. اینطور که به نظر می‌رسد، در ترکیه، اکثر راه‌های مهاجرت تحصیلی به عبور از پل این آزمون بین‌‌المللی ختم می‌شود. می‌خواهیم بدانیم آزمون یوس چیست و کدام دسته از دانشجویان باید آن را با موفقیت پشت سر بگذارند تا مجوز تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه را دریافت کنند؟

آزمون یوس و تحصیل در دانشگاه های ترکیه

کشور ترکیه در همسایگی شرق ایران همواره یکی از مقاصد پرطرفدار برای سفرهای توریستی بوده و هر ساله گردشگران پرشماری را از سراسر جهان به سوی آثار تاریخی و سواحل نیلگون خود می‌کشاند اما در یک دهه اخیر دانشگاه‌های این کشور اوراسیایی نیز رشد چشمگیری داشته و در حال حاضر به مقصد بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تبدیل شده که ایرانیان از جمله طرفداران پر تعداد آن می‌باشند.

شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه، تفاوت خاصی با سایر کشورهای اروپایی ندارد برای ادامه تحصیلی در موسسات آموزش عالی این کشور به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی باید رزومه تحصیلی معتبر و مدرک زبان داشته باشید اما ورود به دانشگاه های ترکیه یک شرط خاص دارد و آن آزمون یوس است.

یوس (YOS) آزمون ورودی است که به طور مجزا توسط هر یک از مراکز آموزش عالی معتبر در ترکیه برگزار شده و  دانشجویان بین‌المللی برای پذیرش تحصیلی در دانشگاه های این کشور باید آن را با موفقیت و نمره تعیین شده پشت سر بگذارند. تا چندی پیش آزمون یوس تنها ویژه دانشگاه های دولتی ترکیه بود اما اکنون تعدادی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی خصوصی نیز پذیرش دانشجو را مشروط بر قبولی در این آزمون دانسته‌اند.

لازم به ذکر است که قبولی در آزمون ورودی یوس از جمله شرایط تمام دانشگاه‌ های کشور ترکیه نمی‌باشد. همچنان تعدادی از مراکز آموزش عالی در این کشور پذیرش دانشجو را از طریق ارزیابی رزومه تحصیلی و مصاحبه انجام می‌دهند البته نکته قابل توجه این است که مانند سایر دانشگاه‌های ممتاز دولتی در جهان، در اکثر دانشگاه‌های معتبر ترکیه که امکان تحصیل با حداقل هزینه برای دانشجویان بین‌المللی وجود دارد، رقابت سختی برای پذیرش پابرجاست بنابراین توقع می‌رود که این دانشگاه‌های برتر فرآیند پذیرش را از طریق سختگیری در آزمون ورودی دنبال کنند.

منابع امتحانی در آزمون یوس

این آزمون دارای دو بخش است که بخش نخست مربوط به مهارت‌های علوم پایه بوده و بخش دوم برای سنجش آشنایی با زبان ترکی طراحی شده است. سوالات بخش نخست در تمام آزمون‌ها یکسان نبوده اما به طور کلی دروس ریاضیات، هندسه، فیزیک، شیمی، تاریخ و جغرافیا و هوش را شامل می‌شود.

به یاد داشته باشید که هدف از سوالات بخش دوم، تعیین سطح دانشجو جهت شرکت در دوره زبان ترکی در سال نخست تحصیل می‌باشد. اعتبار آزمون یوس دو سال است و نخستین آمادگی لازم برای شرکت در این آزمون تسلط به زبان ترکی استانبولی است. در آزمون اکثر دانشگاه‌ها اگر با زبان ترکی آشنایی نداشته باشید قادر به پاسخ دادن نیمی از سوالات نخواهید بود البته به تازگی تعدادی از دانشگاه های خصوصی در ترکیه سوالات بخش مربوط به درک مطلب ترکی را حذف نموده و نتیجه آزمون را از طریق میزان تسلط بر زبان انگلیسی ارزیابی می‌کنند.

شرایط شرکت در آزمون یوس

تا به اینجا دریافتیم که اگر متقاضی پذیرش در دانشگاه‌های دولتی ترکیه همراه با دریافت بورسیه و تحصیل در برنامه‌‌های آموزشی به زبان ترکی هستید احتمالا باید خود را برای موفقیت در این آزمون نه چندان آسان آماده کنید. حال خوب است بدانیم که آیا تمام متقاضیان در هر سن و با هر رزومه‌ای صلاحیت شرکت در آزمون یوس را دارند؟

کسانی که می‌خواهند برای تحصیل در ترکیه از طریق آزمون YOS اقدام کنند باید دارای شرایط زیر باشند:

  • نباید تابعیت ترکیه را داشته باشند.
  • باید حداقل مدرک دیپلم دوره متوسطه را داشته باشند یا حداکثر در یک سال آتی دیپلم خود را دریافت کنند.
  • اگر فردی تابعیت ترکیه را دارد اما در کشور دیگری زندگی می‌کند جهت شرکت در آزمون باید از طریق وزارت کشور کسب تکلیف نماید.

بر همین اساس مدارکی که متقاضیان جهت ثبت نام و شرکت در این آزمون باید ارائه کنند عبارت است از مدارک هویتی معتبر، مدرک دیپلم یا گواهی اشتغال به تحصیل در سال آخر دبیرستان و رسید واریز هزینه آزمون.

آزمون YOS هر ساله در ماه آپریل برگزار شده و دانشجویان برای اطلاع از زمان و مکان دقیق باید وبسایت دانشگاه خود را بررسی کنند.

جهت اطلاع دقیق از هزینه آزمون یوس لازم است که از طریق دانشگاه مورد نظر خود پیگیری نمایید زیرا همانطور که پیشتر گفتیم هر یک از دانشگاه‌های دولتی یا خصوصی ترکیه به طور مستقل و مجزا این آزمون را برگزار می‌کنند بنابراین هزینه ثابتی نیز برای آن وجود دارد به علاوه برخی از دانشگاه‌های خصوصی شرکت در آزمون یوس را رایگان اعلام نموده‌اند.

برگزاری آزمون یوس در ایران

بسیاری از متقاضیان می‌خواهند بدانند که آیا از داخل ایران نیز امکان شرکت در آزمون YOS وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم که این امر کاملا به دانشگاهی که شما در ترکیه جهت پذیرش در آن اقدام کرده‌اید، بستگی دارد. تعدادی از دانشگاه‌های ترکیه آزمون یوس خود را در داخل ایران نیز برگزار می‌کنند که برای اطلاع از آن باید از طریق وبسایت دانشگاه مورد نظر پیگیری نمایید.

همانطور که از ابتدا تاکید کردیم اگرچه یوس (YOS) یک آزمون بین‌المللی است اما منابع، زمان و مکان برگزاری آن وابسته به هر دانشگاه برگزار کننده، تا حدودی تفاوت دارد بنابراین برای موفقیت در این آزمون لازم است که در کسب اطلاعات دقت کافی داشته و با مشاورین مجرب حوزه مهاجرت تحصیلی به ترکیه که از تمام جزئیات آزمون مطلع هستند، مشورت نمایید. به یاد داشته باشید که موفقیت در یوس نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی و رسیدن به آمادگی دارد در غیر این صورت ممکن است زمان و هزینه خود را به خطر بیندازید.

منبع: سایت مهاجرت تحصیلی لتسگو یونی


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ