چرا میلیونرها استانبول را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنند؟

سرمایه گذاری ملکی و تبدیل پول نقد به اموال غیرمنقول مانند خانه، ویلا یا ملکی تجاری همیشه یکی از راه‌های حفظ سرمایه برای ثروتمندان بوده و هست. ولی چیزی که طی چند سال اخیر شاهد آن هستیم، رشد نرخ سرمایه گذاری ملکی در کلان ‌شهر توریستی استانبول است. بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار ترکیه، از ابتدای سال ۲۰۲۳ تا ابتدای سال ۲۰۲۴ بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی، تجاری و اداری توسط خارجی‌ها خریداری شده‌ است. این رقم تقریباً معادل ۱۲ درصد از کل معاملات خرید و فروش ملک در سال گذشته ‌است!

به نظرتان چه چیزی باعث شده است که سرمایه گذاران مختلف به‌ ویژه ثروتمندان، در وضعیت تورم اقتصادی موجود در کل دنیا و رکود عجیب بازار مسکن، سرمایه نقدی خود را صرف خرید ملک در ترکیه و استانبول کنند؟ سرمایه گذاری ملکی در استانبول چه مزایایی دارد که افراد عادی از آن بی‌خبر هستند؟ برای پاسخ به این سؤالات پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله ابعاد جدیدی از سرمایه گذاری ملکی در ترکیه را با هم بررسی که می‌کنیم که فقط حرفه‌ای‌ها و افرادی که اصول سرمایه گذاری در بازارهای تورمی را می‌شناسند، از آنها اطلاع دارند.

pastedGraphic.png

۵ دلیل سرمایه گذاری حرفه‌ای‌ها در بازار ملک استانبول

سرمایه گذاران موفق برای حفظ سرمایه خود و انتخاب بهترین روش برای سرمایه گذاری، در قدم اول سیاستهای پولی و اقتصادی جهانی و در قدم بعدی، سیاستهای مالی و وضعیت اقتصادی کشوری که قصد سرمایه گذاری در آنجا دارند را در نظر میگیرند. مهمترین دلایلی که باعث شده است تعداد زیادی از سرمایه داران حرفهای و میلیونرها، ترکیه و استانبول را برای خرید ملک انتخاب کنند، عبارتند از:

✓ قیمت ملک در استانبول با وجود رکود تورمی همچنان رشد دارد 

تورم یکی از مهمترین موضوعاتی است که روی بازدهی سرمایه گذاری تاثیر دارد. در همه کشورهای دنیا از جمله ترکیه، قیمت ملک هم زمان با افزایش تورم و بالا رفتن قیمت دلار، افزایش پیدا میکند. ولی بعد از چند سال و در ادامه رشد تورم و رکود بازار جهانی، دیگر قیمت دلار، ملک یا کالاها افزایش پیدا نمیکند. به همین دلیل دولتها تلاش میکنند دیگر با افزایش قیمت دلار، قیمت ملک یا کالا افزایش پیدا نکند و به این ترتیب سرمایه گذاران خارجی انگیزه سرمایه گذاری در آن کشور را داشته باشند.

در حال حاضر که در دوران رکود تورمی جهانی به سر میبریم، دولتها تلاش میکنند با سیاست جذب سرمایه خارجی از طریق اعطای شرایط اقامت و شهروندی به سرمایه گذاران و خانواده آنها، گردش مالی را در کشورشان بالا ببرند. آمریکا و کانادا قبلا قوانین مهاجرتی و اقامتی سخت گیرانهای داشتند، ولی در حال حاضر برای جذب سرمایه خارجی شرایط را تا حدودی آسانتر کردهاند. کشورهای اروپایی مبلغ سرمایه گذاری ملکی را ۵۰۰ هزار یورو اعلام کردهاند. کشور امارات هم با وجود سرمایه گذاری ۲۰ هزار درهمی، فقط گلدن ویزا اعطا میکند. اما ترکیه این طور نیست!

ترکیه یک کشور سرمایه پذیر است و از همان ابتدا سیاستهای مهاجرتی خود را به نحوی تنظیم کرده است که سرمایه داران خارجی برای وارد کردن دارایی خود به ترکیه، انگیزه و اشتیاق داشته باشند. همین امروز میتوانید با خرید خانه در استانبول به ارزش ۲۰۰ هزار اقامت ترکیه را بگیرید. اگر ارزش سرمایه گذاری شما ۴۰۰ هزار دلار باد، میتوانید شهروندی ترکیه را دریافت کنید. این در حالی است که بازار ملک و مسکن ترکیه در همین وضعیت رکود تورمی همچنان رونق دارد و خرید و فروش ملک در مناطق مختلف استانبول برقرار است. 

✓ ریسک سرمایه گذاری ملکی در استانبول بسیار پایین است 

سرمایه گذاران باهوش در دوران رکود تورمی دارایی خود را به کشورهایی انتقال میدهند که کمترین ریسک سرمایه گذاری را دارند، ترکیه یکی از همین کشورها است. وقتی سرمایه گذاران میبینند که ارزش دارایی و نقدینگی آنها در کشور خودشان به دلیل تورم یا نوسان شدید نرخ دلار، مدام در حال کاهش است و نمیتوان پیش بینی کرد که طی چند سال آینده چه خواهد شد، خرید ملک در استانبول را برای سرمایه گذاری انتخاب میکنند.

چون خیالشان راحت است که ارزش ملک آنها با گذشت زمان کم نمیشود و در صورت لزوم میتوانند به قیمت روز یا حتی بالاتر آن را بفروشند. در نتیجه ریسک سرمایه گذاری کمی در انتظار آنهاست.

✓ استانبول موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی دارد

نکته بعدی اینکه استانبول یکی از ۱۰ کشور جذاب و توریستی دنیاست که دور تا دور آن را دریای زیبای مرمره و دریای مدیترانه فرا گرفته و طبیعت بسیار زیبایی دارد. این منطقه حد فاصل اروپا و آسیا است و از نظر موقعیت استراتژیکی که دارد، جزو بهترین مناطق دنیا محسوب میشود. طبیعتا چنین مناطقی حتی در شرایط رکود تورمی هم ارزش خود را از دست نمیدهند و با رونق بیشتر آن منطقه، به ارزش آنها اضافه میشود.

✓ استانبول به یکی از بزرگترین قطبهای اقتصادی، توریستی و مالی دنیا تبدیل خواهد شد

دولت ترکیه برنامههای متنوعی برای توسعه استانبول و تبدیل این شهر به یک شهر مدرن و باستانی دارد. از برنامههای کلانی مانند احداث کانال استانبول (تنگه مصنوعی بسفر) برای گسترش ظرفیت کشتییهای عبوری از تنگه گرفته تا احداث مرکز مالی استانبول به عنوان هشتمین مرکز مالی بزرگ دنیا، احداث قطبهای توریستی جدید در استانبول (مانند کایتانه، فیکیرتپه و…) و نوسازی محلههای قدیمی در مناطق اروپایی و آسیایی. اجرا و تکمیل این پروژهها چهره شهر را دگرگون خواهد کرد و بزودی استانبول در کنار شهرهای بزرگی مانند دبی قرار خواهد گرفت.

pastedGraphic_2.png

✓ املاک استانبول درآمد اجاره بسیار خوبی دارند

همان طور که در بخشهای قبلی گفتیم، استانبول جزو شهرهای توریستی و محبوب دنیاست و بر اساس گزارش وزیر گردشگری این کشور، در سال ۲۰۲۳ میزبان بیش از ۵۰ میلیون توریست بوده است. طبیعتا همه توریستها امکان اقامت در هتل را ندارند یا ترجیح میدهند در یک خانه دنج نزدیک به قطبهای توریستی و گردشگری ترکیه برای مدت طولانی ساکن شوند. با اجاره خانه در ترکیه به توریستها میتوان درآمد اجاره بسیار خوبی را کسب کرد. معمولا افراد سرمایه دار چندین ملک را در مناطق توریستی خریداری و از این مسیر درآمد اجاره قابل توجهی کسب میکنند.

در مجموع استانبول یکی از بهترین انتخابهایی است که سرمایه داران بزرگ برای تبدیل نقدینگی دارند. شما هم اگر بودجهای دارید که امکان تبدیل شدن را دارد، بهتر است همین حالا و با کمک مشاورین زبده و حرفهای برای خرید ملک در ترکیه اقدام کنید.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ