سبط حسینی فعال حوزه تورهای ورودی در گفت‌وگو با ماهنامه سفر: برای ارائه سفرهای مسئولانه احتیاج به تولید محتوا داریم

کنفرانس «تداخل و ادغام فرهنگی فلات قاره ایران در هزاره سوم پیش از میلاد و نقش شهر سوخته در یک نظام فرهنگی یکپارچه» با سخنرانی پرفسور انریکو اسکالونه، باستان‌شناس و محقق ایتالیایی و همکاری آژانس سبط‌تور روز سه شنبه هفتم دی ۱۴۰۰ در محل آژانس سبط‌تور برگزار شد. همکاری آژانس سبط‌تور در برگزاری این همایش نشان‌دهنده آن است که می‌توان تحقیقات علمی باستان‌شناسی را با صنعت توریسم تلفیق کرد و به نتایج مثبتی دست یافت. برای اطلاع بیشتر از هدف این آژانس در برگزاری این نشست با آقای سبط حسینی مدیر آژانس سبط تور گفت‌وگویی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

هدف از برگزاری چنین گردهمایی‌ها چیست؟

این همایش با هدف استفاده از داشته‌های علمی و فرهنگی و به‌صورت تولید محتوا جهت تورهای ورودی و ارتقای فرهنگ گردشگری داخلی  برگزار شده است. شاید این وبینار آغاز یا  ادامه‌دهنده کارهایی باشد که قبل‌تر در این حوزه و در راستای ارتقای سطح کیفی تورهای داخلی انجام شده است. می‌توان با تولید محتوا، تصویر، فیلم و… ایران را بهتر و به‌صورت میدانی و عملی از نظر فرهنگی، انسانی و منابع طبیعی به کارگزاران و گردشگرانی که به ایران می‌آیند، معرفی کرد.

 

آیا در گذشته نیز چنین همایش‌هایی را برگزار کرده‌اید؟

پیش از این نه‌تنها آژانس «ایران سبط‌تور» بلکه از طرف میراث فرهنگی هم، چنین برنامه‌هایی برگزار شده است. این بار ما با یک نگاه جدیدتر، مسئولانه‌تر و پایدارتر این موضوع را هدایت کردیم. زمانی که گردشگر به مقصدی مانند ایران سفر می‌کند خواهان به‌دست آوردن تجربه است، بنابراین باید این سفر خلاقانه باشد.

ما به‌عنوان میزبان، باید تمهیداتی را در نظر بگیریم تا نیازهای گردشگر مثل نیاز فرهنگی، نیاز دانستن بیشتر از سرزمین و آنچه که نیاز است در جریان سفر کسب کند کاملا برطرف شود. به همین دلیل جهت  ارائه سفرهای مسئولانه و پایدار احتیاج به تولید محتوا از داشته‌هایمان داریم. این اخبار و اطلاعات باید دست اول باشند و بعد از آن به‌خوبی اطلاع‌رسانی انجام شود و در اختیار گردشگری که با تکنولوژی روز وارد کشور می‌شود،  قرار گیرد. تمام ابزارهایی که در دست داریم می‌توانند وسایلی باشند که بتوانیم با تصویر، صدا و فیلم اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهیم.

 

علت این‌که شهر سوخته به‌عنوان موضوع این همایش انتخاب شد چیست و این موضوع چه جذابیتی دارد؟

شهر سوخته یکی از بزرگ‌ترین مراکز باستان‌شناسی دنیا است؛ زیرا این بخش دارای برد ۵۰۰۰ کیلومتری  از شبه جزیر هند تا بین‌النهرین بوده است. ضمن این‌که برد زمانی بسیار طولانی نیز دارد که آغاز آن از هزاره چهارم تا هزاره سوم است. این به آن معنا است که این تمدن شش هزار سال قدمت دارد، بنابراین با نگاهی به تمدن ایران خواهیم دید بخش جنوبی ایران با سرزمین‌های همجوار مانند شبه جزیره هند، خلیج‌فارس، بین‌النهرین، آناتولی، آسیای مرکزی و… در ارتباط بوده است و تمام این مرزها دارای تمدن‌های همجوار با فرهنگ‌ها بوده است.

آقای اسکالونه اشاره به همین موضوع داشته‌اند که شهر سوخته صرفا محل مراودات اقتصادی نبوده است بلکه با فرهنگ غنی سرزمین‌های مجاور ترکیب شده است. یکی از دستاوردهای مهم شهر سوخته این است که توانسته با فرهنگ‌های مختلف، تمدن بسیار مهمی در جنوب شرقی ایران به وجود آورد. مسلما هیرمند یکی از مهم‌ترین نکات توسعه این تمدن بوده است، زیرا هر کجا که آب باشد آبادی پدید می‌آید.

 

آیا می‌توانیم در آینده هم انتظار چنین همایش‌هایی را از جانب شما داشته باشیم؟

بله. یکی از اهداف گردشگری که به آن توجه داریم، این است که در جامعه ایران ارتقای فرهنگی صورت پذیرد. زیرا با وجود گردشگر این ارتقا هنوز صورت نگرفته است و دلیل آن هم این است که آموزش‌های مربوطه از مدرسه شروع نشده است.

علاقه‌مندیم برنامه‌هایی که دولت محترم برای گردشگری پیش‌بینی  می‌کند بر مبنای اصول پایه‌ای که در راستای آموزش است، آغاز شود. آموزش از پایه‌های اولیه کار گردشگری در هر کشور است. بنابراین وقتی از مدرسه و دانش‌آموزان ابتدایی این کار آغاز شود و توریسم برای آنان تجزیه و تحلیل شود، در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌توانیم یکی از ذی‌نفعان صنعت گردشگری باشیم.

باید به آنچه که از نظر تاریخی، فرهنگی و تمدن‌شناسی داریم، افتخار کنیم و این مسائل را تدریس کنیم تا دانش‌آموزان آگاه شوند و گردشگری را درک کنند. اگر بتوانیم این موضوع افتخارآمیز بودن داشته‌هایمان را  به دانش‌آموزان و دانشجویان القا کنیم، آنها با تمام قوا و اطمینان می‌توانند درباره کشورشان صحبت کنند. چون با این کار انتقال فرهنگی صورت می‌گیرد و می‌توانیم مانند کشورهای گردشگرپذیر درجه یک عمل کنیم. داشته‌هایمان بیش از آن چیزی است که تصور می‌کنیم.

 

کلام پایانی:

من عاشق ایران و فرهنگ و تمدن آن هستم. احساس می‌کنم گردشگری می‌تواند یک نقطه حرکت برای همه دوستداران حرکت‌های ملی باشد. تصور می‌کنم اگر دانشجویان رشته توریسم و راهنماهای ما در این حوزه شروع به تحقیق کنند و در این زمینه به تولید محتوا بپردازند، تا سال ۲۰۳۰ می‌توانند کشور خود را به مرحله مسئولانه و پایدار که از اهداف اتحادیه اروپا و سازمان ملل است برسانند و می‌توانیم به سر منزل مقصود برسیم.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ