جشنواره و نمایشگاه یا جمعه بازاری چند روزه؟

گزارش: سروش نفیسی

امسال هم بالاخره پس از عبور از پیک‌های کرونایی سال قبل که منجر به عدم برگزاری جشنواره و نمایشگاه‌های سفر و اکوتوریسم، آفرود و کمپینگ شد، شاهد بازگشایی چهارمین جشنواره و نمایشگاه سفر، اکوتوریسم، آفرود و کمپینگ در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در اتوبان چمران بودیم. این مهم در دو سالن ۱۰ و ۱۱ نمایشگاه اجرا شد که متاسفانه با وجود عنوان بلندی که داشت از کمیت و کیفیت کمی برخوردار بود. نمایشگاه امسال باز هم با وجود عدم حضور شرکت‌های بزرگ و مطرح در این صنعت، با استقبال انبوه بازدیدکنندگان مشتاق در این زمینه بازگشایی شد. در جشنواره و نمایشگاه امسال خبری از برند‌های خاص و مطرح نبود و در بسیاری از غرفه‌های آن چیزی که عرضه می‌شد اجناس بدون کیفیت پوشاک یا مختصری از تجهیزات کمپینگ برای فروش بود که با استقبال زیادی هم مواجه شده بود. ظاهرا باید به این عادت داشته باشیم که هرسال نسبت به سال‌های قبل افت قابل ملاحظه‌ای از کمیت و کیفیت را در چنین نمایشگاه و جشنواره‌هایی شاهد باشیم، صنعتی که با افزایش زیادمخاطبین خود طی این سال‌ها، می‌تواند به درستی و با مدیریت صحیح به سمتی رود که آگاهی مخاطبان خود را بالا ببرد.

امسال با وجود همه‌گیری کووید ۱۹ انتظار می‌رفت تا سالنی برای جمعیتی که پیش بینی هم می‌شد به تعداد زیاد برای بازدید مراجعه کنند بزرگ‌تر و دارای درهای بیشتر برای تهویه بهتر باشد که متاسفانه این‌چنین نبود و ازدحام به یقین خطر همه‌گیری را بیشتر می‌کرد. از جنبه‌های مثبت نمایشگاه امسال حضور چهار غرفه از محصولات موتورهای سفری و همین‌طور آگاهی رسانی‌های مربوط به این چنین سفرها بود که جای خالی آن در سال‌های قبل احساس می‌شد. از شرکت‌های خودرویی نیز تنها یکی از پرحاشیه‌ترین آنها شرکت کرده بود که عملا چیزی برای گفتن و عرضه جز نمایشی بدون رقیب به همراه نداشت. برای تجهیزات کمپ هم تنها یکی از مشهورترین فروشگاه‌ها آنهم صرفا برای عرضه چادرهای بزرگ و کوچک خود حضور داشت که با غرفه بزرگ خود می‌توانست عرضه بیشتری از محصولات خود را در دست داشته باشد که این‌چنین نبود. یکی از عناوین جشنواره هم اکوتوریسم بود که هیچ شرکت و غرفه‌ای برای این مهم دیده نمی‌شد.

در کل با عملکرد ضعیفی که در این چهار روز شاهد بودیم به جز مواردی که بیان شد، می‌توان گفت نمایشگاه نتوانسته بود خوراک خوبی برای مشتاقان این رشته از زیرمجموعه صنعت گردشگری باشد. چرا که همزمان در شهر آفتاب و دریاچه خلیج فارس (چیتگر )هم به نوعی نمایشگاه‌های دیگر تقریبا با همین عناوین برپا بود که اگر همه آنها در یک جا با فضایی باز همانند دریاچه خلیج‌فارس اجتماع داشتند، هم از بابت تنوع حضورشرکت‌ها و حوزه های گردشگری و هم از نظر کنترل شیوع بیماری می‌توانست امکانات بیشتری برای مخاطبین ارایه شود. امید که در سال دیگر برپاکنندگان اینگونه تجمعات با دعوت از شرکت‌های مطرح و بزرگ، برای بازدیدکنندگان احترام بیشتری قائل شوند و در جهت برآورده کردن انتظارات در شأن مخاطبین این صنعت گام بردارند.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ