باران در کنیا هم به راحتی نرسید

گزارش: سروش نفیسی: باران در کنیا هم به راحتی نرسید.

خبر شوکه کننده بود، بچه شامپانزه‌ای چهارساله که پس از درگیری‌های فراوان از ایران به کنیا فرستاده شده بود در پناهگاه شامپانزه‌های Sweetwaters که مکانی مخصوص برای اینگونه شامپانزه‌ها است، با درگیری با بزرگسالان هم گونه خود آسیب جدی دید و با وجود تلاش دامپزشکان مستقر در آن مرکز از دست رفت.

باران نامی که دکتر ایمان معماریان برای این شامپانزه انتخاب کرده بود از ابتدای حیات نیز با بی‌مهری مادرش روبرو و در آستانه مرگ قرار گرفت و دکتر معماریان پزشک وقت باغ‌وحش ارم با تلاش بسیار توانست او را نجات دهد و سرپرستی بچه شامپانزه را قبول کند. حرف و حدیث‌های بسیاری از ابتدا جریان گرفت و با استعفای دکتر از سمت مدیر باغ‌وحش بیشتر هم شد. باران دیگر بزرگ شده بود و عادتی که بین انسان و حیوانی با درجه هوش بالا پیش آمده بود به ظاهر گسستنی نبود. اما با طرح شکایت مدیریت باغ‌وحش برای بازپس گیری این بچه شامپانزه مشخص بود که عاقبتی خوب در انتظارش نخواهد بود. عاقبتی که به باغ‌وحش‌های ایران برسد با آن عدم نظارت و بدون استاندارد بودن قفس‌ها از یک طرف و موضع گیری‌هایی که مدیریت جدید در قبال این بچه کوچک که شاید هدف تیری برای ضربه به دکتر معماریان بود از طرف دیگر منجر به حکمی به انتقالش به باغ‌وحش ارم شد. با این وجود و برای آنکه ضربه روحی کمتر برای حیوانی که از قفس و محیطی که با آن آشنایی نداشت روبرو شود، معماریان به مدت حدود ۳ ماه در کنار باران و درون قفس جای گرفت و در روزی که از ورود او به باغ‌وحش ممانعت به عمل آوردند دیگر برای باران آغوش گرم و پر محبت دکتر  خبری نبود و با وجود انسی که پیش آمده بود باران به یقین دچار شوکی وحشتناک شد. به هر جهت حکم اجرا شد و باران در قفسی بدون حامی و سرپرست خود قرار گرفت و پس از آن با پیگیری‌های فراوان دکتر معماریان با پناهگاه‌های شامپانزه‌‌ها، باران بعد از اشتباه باغ‌وحش ارم و قرار دادن مادرش در کنار نرها و کشته شدنش و همچنین قرار دادن ببر ماده در کنار ببر نر برای تولید مثل و کشته شدن ببر ماده، با توجه به فشار افکار عمومی بالاخره باغ‌وحش نیز که ضربه‌‌های فراوانی از شبکه‌های اجتماعی و مردم دلسوز برای وضعیت نابسمان باغ‌وحش ارم خورده بود به ناچار با انتقالش موافقت کرد.

قرار بود تا ابتدا باران به مرکزی در انگلستان یا هلند منتقل شود اما با مخالفت سازمان محیط زیست و باغ‌وحش ارم، باران به کنیا و پناهگاه شامپانزه‌های Sweetwaters منتقل شد تا بتواند باقی عمر خود را در جایی با استانداردی بالا و در کنار هم‌نوعان خود سپری کند. خبری مسرت‌بخش که بسیاری از دوست‌داران حیات‌وحش را خوشحال کرد، این امر میسر نبود جز با تلاش‌های دکتر معماریان به عنوان تنها حامی بزرگ و سرپرست اصلی باران که بالاخره به نتیجه رسید. اما سایه مرگ هنوز هم بالای سر باران چرخ می‌زد و بالاخره پس از سپری شدن دوره قرنطینه ۹۰ روزه، باران به جایی در جوار خانه اصلی شامپانزه‌های بالغ در آن پایگاه منتقل شد. جایی که بنا بود شامپانزه‌ها از دور همدیگر را نظاره‌گر باشند و در مرحله بعدی باران به جمع آنها بپیوندد. متاسفانه با سهل‌انگاری ایجاد شده و شیطنت باران که از غرایز اصلی و طبیعی‌اش بود، توانست راه به تونلی در جوار شامپانزه‌ای بالغ پیدا کند و با درگیری بوجود آمده توسط بزرگان هم‌گونه خود و جراحات فراوانی که بر بدنش وارد شد، باران کشته شد.

خبر بر روی سایت و اینستای پایگاه کنیا درج شد و به اطلاع دکتر معماریان هم رسید و در حال حاضر با وجود شوکه شدن همه دوست‌داران باران و پرسش‌های فراوانی که در این رابطه وجود دارد، مراتب از طریق آقای دکتر معماریان و همین‌طور روابط عمومی باغ‌وحش ارم در حال پیگیری است. پیگیری که شاید در آینده شاهد اینگونه سهل انگاری‌ها نباشیم.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال خود را بپرسید
ارسال از طریق واتساپ